Visma förvärvar Viskan system

- Den ledande mjukvarukoncernen Visma har förvärvat Viskan System AB i en transaktion som genomfördes den 6:e april.

2021-04-08

Bakgrund

Viskan System AB har under mer än 20 år levererat premium e-handelslösningar till mellanstora och stora företag företrädesvis inom retail. Idag består Viskans produktutbud av tre huvudinriktningar:

• En helt nyutvecklad headless e-handelsplattform som levereras som SAAS (software-as-a-service).
  • Ett avancerat system för subscription anpassat för moderna produkt- och tjänsteföretag som vill skapa återkommande intäkter.
  • Ett system för omnikanal som hjälper retailföretag att digitalisera fysiska butiker och skapa framtidens handelslösningar för att kunna möta och serva kräsna kunder där de befinner sig.

Till produktutbudet erbjuds också en designtjänst samt ett s.k. Online Growth Team som hjälper till att göra analyser och erbjuda rekommendationer om hur man ökar sin försäljning i olika kanaler.

Stora synergier

Visma tillhandahåller systemlösningar främst inom ERP/affärssystem. Det finns stora synergier genom att man tillsammans med Viskan kan erbjuda e-handlare och retailers med stora ordervolymer en smart helhetslösning för digitaliserad handel.

-Viskan har under en period sökt en stark partner som kan underlätta för våra produkter att nå den marknadsandel de förtjänar, säger Kristian Iveling, vd på Viskan System AB och tillägger: I Visma har vi hittat den perfekta matchningen som kommer att lyfta Viskan till ännu högre höjder.

E-business as usual

För kunder och partners till Viskan kommer det att vara “e-business as usual”. Inga förändringar sker i personal eller i erbjudandet till kund. På styrelsenivå sker den enda förändringen i och med att Janne Poikulainen blir ordförande i styrelsen för Viskan System AB där även Niclas Nässlander tar plats från Visma.

-Vi har haft ögonen på Viskan då de ligger i den absoluta framkanten av den digitala utvecklingen och har en hög innovationstakt, vilket stämmer bra överens med Vismas värderingar om att vara den ledande leverantören av mjukvara för affärskritisk data, säger Carola Lissel, vd på Visma Software AB.

Om Visma Software

Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

Carola Lissel, vd för Visma Software, 0704-266116, carola.lissel@visma.com

Kristian Iveling, vd för Viskan System, kristian.iveling@viskan.se

Kundcase Good For Me
Bygg ditt varumärke och driv försäljning genom sociala medier

Relevans, social proof och User Generated Content (UGC) är några av de saker man behöver ha koll. Här reder vi ut det du behöver veta.

Kundcase Good For Me
Abonnemang som affärsmodell med Viskan subscription

Har du funderat på att erbjuda dina kunder att abonnera på dina produkter eller tjänster? Det kan visa sig vara ett fantastiskt beslut!