NetOnNet hyr ut hemelektronik med hjälp

av e-handelsplattform från Viskan

NetOnNet möter sina kunders efterfrågan och lanserar konceptet Hyreshyllan tillsammans med Viskan som plattformsleverantör. Kunder i Sverige kan nu hyra hemelektronik inom mobil, laptops, hörlurar, smarta klockor och tillbehör. Cirkulärt tänkande ligger bakom denna satsning där fokus ligger på produktens återanvändning.

Viskan E-handelsplattform har i och med hög funktionalitet och erfarenhet inom abonnemangshantering, en stark ställning bland företag med affärsmodell som bygger på återkommande order. Samarbetet med NetOnNet blev därför ett naturligt steg i rätt riktning, när framtiden finns just inom hållbarhet och cirkulär ekonomi.

— Jag tycker det är fantastiskt roligt att NetOnNet vågar utmana sig själva att tänka cirkulär ekonomi med hållbarhet i fokus. Där vi, med vår plattform, kan stödja dem att skapa större hållbarhet både utifrån ett återbruksperspektiv såväl som utifrån ett ekonomiskt perspektiv. En fokusförflyttning där vi hjälper dem omvandla komplexa flöden till en smidig kundresa, säger Kristian Iveling VD, Viskan.

Produktens hela livslängd tas tillvara

Hyreshyllans fokus ligger på konsumenten och på produktens återanvändning där man utifrån sina egna behov kan hyra hemelektronik. Varje produkt kunden hyr blir ett abonnemang med olika hyresperioder beroende på produkt och kundens behov. När kunden är sugen på att byta eller införskaffa något annat, lämnas varan tillbaka och återställs och kan därefter hyras ut till nya kunder som återanvänd. På detta sätt används produkten under hela sin livslängd.

— Viskan har gjort det möjligt för oss att på ett snabbt sätt få ut ett erbjudande som gör det möjligt för konsumenter att hyra hemelektronik. Trenden syns på många håll där allt mer konsumtion går från att äga till att betala månadsvis för att få tillgång. Vi förstod direkt att Viskan var rätt partner att hjälpa oss då de har långtgående erfarenheter av att ta fram både e-handels- och prenumerationslösningar, säger Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling på NetOnNet.

Upplevelse och säkerhet viktiga faktorer

En stor projektgrupp har arbetat med att förverkliga konceptet Hyreshyllan, där ett nära samarbete mellan Viskan och NetOnNet har medfört en träffsäker leverans. Viktiga aspekter har varit hur en konsument använder siten, upplevelsen och dess funktionalitet. För kunden är det viktigt att siten är enkel att förstå rent visuellt för att få en snabb överblick över produkter och abonnemangsformer samt att det ska vara lätt att filtrera på de olika alternativen. En viktig aspekt från NetOnNets sida har varit säkerhet och att den som hyr alltid är säkert identifierad. Detta löste Viskan genom att implementera identifiering via Bank-id.

Hyreshyllan nås via hyreshyllan.netonnet.se

Kundcase Good For Me
Bygg ditt varumärke och driv försäljning genom sociala medier

Relevans, social proof och User Generated Content (UGC) är några av de saker man behöver ha koll. Här reder vi ut det du behöver veta.

Kundcase Good For Me
Abonnemang som affärsmodell med Viskan subscription

Har du funderat på att erbjuda dina kunder att abonnera på dina produkter eller tjänster? Det kan visa sig vara ett fantastiskt beslut!